Over de Cabaretier Raymon Rodenburg:
Een Hulpverlener, Gamer, LARPer en een Nerd. En ohja, ook nog ICT gedaan om het plaatje compleet te maken. Raymon heeft een bijzondere kijk op de wereld, vanuit zijn positie. Zijn nieuwsgierigheid en leergierigheid hebben hem over tijd volgestopt met allerhande wistjedatjes en wetenswaardigheden over maatschappij, cultuur en geschiedenis. De slimme slungel met een grote dosis humor.

Raymon is een enthousiaste verteller en verhalenmaker met een enorme zelfspot. Als er vingertje gewezen moet worden, begint hij bij zichzelf. Zijn materiaal richt zich niet zozeer op het actuele, maar op de maatschappelijke gewoontes die eigenlijk niet zo gewoontjes zijn. Verhalen die een mengsel zijn van de realiteit en fantasie. Als Raymon een onderwerp behandeld in zijn stuk, gaat hij niet voor het oppervlaktewater en het snelle scoren. Hij belicht de zaken in een nieuw licht en gaat voor de intelligente grap. Maar altijd is de inhoud met een persoonlijk tintje.

Zijn spel is een mix van de welbekende conference en het absurdisme, gemengd met gedichten en andere kleinkunstvormen. Verder is hij een ras positieveling met levensvreugd die hij graag deelt op het podium. Een sympathieke cabaretier die je zal entertainen.

Info over mij en mijn cabaret:

Held, grote man, niet staatsgevaarlijk, verrassend knuffelbaar.
U heeft vast ook wel zo een neef, broertje of zwager. Zo’n introverte jongen met de niet alledaagse hobby’s. Die graag achter zijn computer zit en zich met allerhande fantasie werelden bezighoudt, behalve de huidige. Raymon is zo’n jongen. Een jongen met een droom. De droom om een held te zijn. ‘Held’ is een soloprogramma met een persoonlijk verhaal die wel heel absurd aandoet. Waar realiteit en fantasie door elkaar gaan lopen. Met een goeie dosis zelfspot krijgt u een kijkje in de hobby van Raymon, genaamd LARP (Live Action Roleplay). Een fantasiewereld vol Orken, Trollen en ICTers in harnas. Het moet toch niet gekker worden! Raymon Rodenburg is op zijn 18de begonnen met cabaret maken. Heeft deelgenomen aan het Leids Cabaret Festival in 2009 en stond in de finale van Comedyskool 2003 en Parkstadcabaretfestival 2012. Won in 2013 het Puck cabaret festival en 2014 het Cabaretteketet Festival. Zit nu in de halve finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Wordt geprezen voor het zijn van een getalenteerde verteller met doordachte grappen. Zijn interactie met het publiek is zeer vermakelijk en hij speelt op een bijzonder leuke manier met de harde realiteit en het leven van alledag.

Juryrapport Parkstadcabaretfestival 2012:
Raymon Rodenburg, bijt met zijn programma Held het spits af. Deze Leiderdorper bespeelt het publiek met zijn echtheid en spontaniteit. Het podium lijkt hem te passen als een goed zittende jas. Een ‘Hugo de Grote’ jas in dit geval, want langzaam verandert hij gedurende het begin van de show in zijn eigen held. Voor het publiek het weet, is het beland in een kleine LARP, oftewel een levensecht rollenspel. “Ik kan geen vrouw vinden en geen held zijn in de maatschappij”, grapt Raymon richting de samenleving. Zijn interactie met het publiek is vermakelijk en hij speelt op een leuke manier met de harde realiteit en het leven van alledag.

Juryrapport Puck Cabaretfestival 2013:
Origineel verhaal waarbij je bijna zin krijgt om mee te doen met Raymon. Enthousiast, speels en vol energie. Sterke gedichten en het verveeld geen minuut. Sterke mimiek en de interactie met de zaal is hilarisch. Raymon maakt een prachtig contrast tussen de stoere ridder met het grote lijf en de wat slungelige en aandoenlijke jongen die graag een held wil zijn, maar waarbij het eigenlijk niet wil lukken. Er zit meer onder het kostuum dan je zou denken. Een echte aanrader.

Juryrapport Amsterdams Kleinkunst Festival 2015:
Ridder Raymon laat ons op droogkomische wijze kennismaken met de wereld van LARP. Voor ons staat een ICT-er in ridderkostuum, die met geestverwanten regelmatig Nordic Walkers van het pad af brengt. Hij is grappig om naar te kijken, heeft een komisch talent en maakt het kind los in ons, en in Bart. Door Raymons gebrek aan ervaring en technische vaardigheden heeft de voorstelling soms iets amateuristisch. Daardoor loopt hij af en toe vast, waardoor het verhaal over de agent in de cel bijvoorbeeld warrig wordt. Dat is nu nog sympathiek, maar hoe gaat dit zich verder ontwikkelen? Raymon kan ook spelen met zijn eigen onhandigheid en op die momenten is hij zeer innemend. De voorstelling heeft een goede grapdichtheid, en bovendien speelt Raymon in op de lach met een goed gevoel voor timing. Sommige grappen hebben wel een baard, zijn wat flauwig, en we zijn nieuwsgierig naar wat er zou gebeuren als hij meer de diepte op zoekt. Een positieve uitzondering is de nobele poging om de aanslagen in Parijs te verwerken in zijn materiaal. Toch kan er meer gelaagdheid worden aangebracht vanuit zijn visie op de wereld, bijvoorbeeld in het uitwerken van zijn verhouding tot zijn ouders, of zijn ervaringen als jongerenwerker in Den Haag. Raymon heeft ons echt iets te vertellen. Het pleidooi voor de kracht van fantasie en het vermogen tot anders zijn is oprecht. Raymon, we worden dan ook graag lid van je vereniging.